Onsdag 23 Juni 2021
 
 

Träna för livet



Det kommer fler och fler färska rapporter från forskare som fastställer motionens inverkan för hur vi mår- och hur länge vi lever. Motion och träning är livets elixir!

Om du börjar motionera regelbundet i tidiga medelåldern finns det rapporter som säger att du förlänger din livslängd med tolv år... Om det nu stämmer är det svårt att tacka nej till en runda i motionsspåret...


Bortsett från den adderade tiden gör motion att du blir både mer vital, på bättre humör och motion ökar din prestationförmåga. Det finns endast positiva hälsovinster med att vara motionär.Då du motionerar stressar du hjärtat och ökar kroppens syreupptagning. Du stärker hjärtat, vilket vår viktigaste muskel, och ökar lungornas förmåga att omsätta syre till kolmonoxid. Resultatet av detta är en förbättrad kondition vilket gör att vi orkar mer. En person med dålig kondition orkar inte prestera maximalt under en åtta timmars arbetsdag. Det blir en massa " svinn " av tid som arbetsgivaren betalar ut lön för... För att må bra bör vi motionera minst trettio minuter varje dag. Och det kan vara allt från raska promenader, friskvårdande bollspel eller träning på gymmet.


                                    Exercise yourself happy!

                                                                                         Lyckorus.


Då vi rör på oss frigör hjäranan hormonet Endorfin, Dopamin, Seretonin, vilka är kroppens självproducerade lyckopiller. Det är inte alls ovanligt att patienter som lider av depressioner får träning ordinerat i första hand och i många fall är det fullt tillräckligt. Människan är inte gjord för ett passificerat liv framför datorer och TV. Om man synar våra kroppar så avslöjar vår uppbyggnad om att våra kroppar är gjorda för att arbeta fysiskt. Annars borde vi ha sett ut som E.T med stora huvuden, långa fingrar och små kroppar, skräddarsydda för ett stillasittande liv, en överdimensionerad hjärna och fingar anpassade för att räcka fram till tangentbordet... 


Om du dessutom ser till att röra på dig utomhus så stoppar du flödet av Melatonin, vilket är kroppens eget sömhormon. Vi behöver dagsljuset för att upprätthålla en bra energinivå... Även en promenad i grått dis motverkar trötthet och nedstämdhet. 

 
Malin Eriksson
malin.eriksson@gazet.se
07 Januari 2011 22:28