Onsdag 23 Juni 2021
 
 
Så blir du 10 år yngre- minst

Jag är trettiofem år och får alltid höra att jag ser mellan 5-10 år yngre ut. Det händer aldrig att någon sätter fingret på min rätta biologiska ålder.
Jag har inga celluliter, magen är platt och låren fasta och visst har mitt ansikte en "mogen" kvinnas karaktär men rynkor har jag inte fått ännu. Självklart har jag mina föräldrar att tacka för bra arvsanlag, absolut, men också till stor del min sunda livsstil som gör att jag håller mig vital och ung.
Jag är ett levande bevis på att man inte behöver använda Botox och andra ingrepp om man ser till att ge själen och kroppen det underhåll den behöver i form av en balans mellan; rätt kost, träning, sömn.


MATEN 

1. Välj färgglada frukter, bär och grönsaker. De innehåller oftast mest antioxidanter som bekämpar fria radikaler och hjälper till att bromsa kroppens åldrande.
2. Hoppa över småätandet och skippa alkohol och mat sent på kvällen. På så vis hjälper du kroppen att maximera insöndringen av tillväxthormon, kroppens eget föryngringshormon.
3. Undvik snabba kolhydrater. Sockret bryter ner viktiga proteiner i kroppen och kan bland annat göra din hy rynkig och slapp i förtid.
4. Ät så kalorisnål men näringstät mat som möjligt. Övervikt kan leda till en rad sjukdomar som kan göra att vi åldras i förtid.
5. Ät antiflammatoriskt: Antioxidanter, långsamma kolhydrater och omättade fetter (härdade- och transfetter är absolut förbjudet!)
6. Ät protein varje dag, till exempel fisk, skaldjur, mager ost, keso, kesella och fågel.


TRÄNINGEN

"Träna minst tre timmar i veckan. Det gör dig tio år yngre jämfört med dem som inte tränar. Det bästa är att kombinera styrke- och konditionsträning."

1. Det viktigaste är att du rör på dig minst tre timmar i veckan (vid tre tillfällen)
2. Kombinationen mellan styrke- och konditionsträning gör att du slipper tappa muskelmassa och ämnesomsättning. Dessutom stärker du hjärt- och lungfunktionen.
3. Belasta skelettet (motverkar benskörhet) med "stötar" två av tre pass i veckan. Välj aktivitetsformer som engagerar hela kroppen (stora muskelgrupper) som gympa, dans, skidåkning och stavgång.


SÖMNEN

"Sluta räkna timmar- det är kvalitetssömnen som föryngrar. Varva ner och lägg dig i tid. På kvällen är kroppens hormoner inställda på sömn och det är viktigt att sova på rätt timmar för maximal vila".

1. Lägg dig innan midnatt (gärna runt 22.00-23.00)
2. Varva ner innan du går och lägger dig. Sena träningspass är med andra ord inte att rekommendera.
3. Prioritera din sömn och låt inte sömnen att komma i sista hand. Sömnbrist är både fettbildande, framkallar rynkor och kan orsaka depressioner.
4. Sluta räkna timmar och minuter. Din hjärna vet hur mycket sömn just du behöver för att må bra.


 
Malin Eriksson
malin.eriksson@gazet.se
22 April 2010 00:10
 

 
Källa: Tara, info hämtad från artikel skriven av Lotta Byqvist