Onsdag 23 Juni 2021
 
 
Det man tränar blir man bra på

Jag gjorde ett maxkonditionstest förra veckan, ett sk. "beeptest", vilket går ut på att man ruschar en konstant sträcka under en accelererande tidspress. Intervallerna blir kortare och kortare och en signal ("beep") från en bandspelare flaggar för då det är dags att springa. Det var inför uttagningen till Robinson som jag medverkade i år 2005, för fem år sedan, då jag utsattes för detta test senast. Vad jag kommer i håg så presterade jag riktigt bra då? Bra mycket bättre än vad jag gjorde nu...

Ändå så lever jag mycket sundare idag än vad jag gjorde då? Jag tränar och äter exemplariskt, feströker inte längre och dricker väldigt måttligt med alkohol. Men jag löptränar inte särskilt regelbundet sedan jag skadade mitt knä i somras (min första idrottsskada nånsin) utan det blir mest fitness och power walks med hunden. Dessutom är jag faktiskt fem år äldre och ibland gör den biologiska åldern sig påmind. Även om jag i det här särskilda fallet inte tror att den är särskilt avgörande.

Att vara allmänt aktiv, oavsett sysselsättning är alltid hälsofrämjande. Lungor och hjärta mår bra samt att blodet syresätts av att du rör på dig regelbundet och din kondition i stort underhålls. Man brukar säga att dessa muskler har en servicefunktion gentemot musklerna... Man talar om den "centrala kapaciteten" och att bygga upp höga värden tar många år av träning. På motionsnivå räcker det med lugnare distansträning men på elitnivå krävs olika former av intensiv träning...

Med andra ord kan en löpare träna simning, gympa, Spinning, rodd etc. för att förbättra sin kondition. Hjärtat stimuleras att jobba, när tillräckligt stora muskelgrupper kräver syre. Däremot kommer vad man kallar för den "lokala capaciteten" (muskler, nervimpulser, energiomsättning, teknik mm) att minska om löparen upphör under vinterhalvåret med att träna just löpning eftersom att musklerna är präglade av den specifika träningsformen. Musklerna förlorar mycket av sin kapacitet då de inte underhålls och belastas på det vis de är vana vid. Då våren kommer, snön smälter undan och man tar upp sina ordinära löparrutiner igen är skaderisken stor i form av muskelbristningar och seninflammationer. Kontentan av detta är att man blir helt enkelt bra på det man regelbundet tränar på."


 
Malin Eriksson
malin.eriksson@gazet.se
21 April 2010 23:25
 

 
Källa: SISU idrottsböcker