Onsdag 23 Juni 2021
 
 
Hur grönt är grönt

Hollywoodkändisar har sedan länge anammat trenden kring det ekologiska valet. Konceptet gör succé. Nu sveper den gröna vågen även in på den svenska skönhetsmarknaden och intresset är stort. Men hur ekologiska är de naturliga och gröna produkterna?

Den ekologiska marknadens signum är att shoppa med respekt både för huden och naturen. Låter det trist och tråkigt? Som hämtat ur vänstervriden propaganda från 70-talet? Uppoffringen behöver dock inte vara särskilt stor. Tråkiga, bruna förpackningar och mossiga budskap är ett minne blott. Idag marknadsför allt fler skönhetsföretag, stora som små, sina produkter som gröna, naturliga och ekologiska. Det handlar om att välja medvetet utan att göra avkall på varken kvalitet eller glamour.
 
 "- Man gör ett livsval då man väljer ekologiska 
produkter. Likväl som man väljer en miljövänlig 
bil väljer man skönhetsprodukter. Det är en livsstil".
Sara Wictorsson, informatör på KIBIO.
 

I många länder har det sedan många år tillbaka varit glamoröst att välja ekologiskt. I Sverige däremot har ekologiska produkter länge uppfattas som präktiga. De har dessutom varit dyra. Plånboken har fått styra valet och konsumtionen blivit en klassfråga. I takt med att fler företag etablerar sig på marknaden pressas dock priserna ner och intresset växer. Nyligen lanserade butikskedjan Kicks en ekologisk serie med fyra kända märken. Även klädföretaget Lindex har hakat på trenden.

Flera ekologiska företag ökar sin omsättning och hittar nya kanaler för sin försäljning. Tillväxten för det väletablerade företaget Weleda har under det senaste fem åren ökat med totalt 117 procent. Bara under 2008 ökade bolaget sin försäljning med 28 procent. På samma sätt ser konkurrenten Dr. Hauschka ett tilltagande intresse för ekologisk hudvård. Trots finanskris och lågkonjunktur ser prognoserna för 2009 mycket lovande ut.

Trender kommer och går, men enligt Katarina Jibréus som är en av grundarna till Sundløf Organic Skin Care - Sveriges första ”Eko-parfymeri”, är det stora intresset för ekologisk skönhet inte bara en tillfällig trend.
 
- Jag är övertygad om att den medvetna 
konsumtionen kommer att fortsätta att öka, 
både för konsumentens egen njutning och 
för att minska belastningen på miljön". 
Katarina Jibréus, Sundløf Organic Skin Care
 

Ekologiskt eller naturligt innehåll?

I en djungel av gröna produkter är det lätt att gå vilse. Reklam och marknadsföring benar sällan upp begreppen. Det gör det svårt att skilja på rent ekologiska produkter och produkter med inslag av några få naturliga ingredienser. Bara för att produkterna är ”gröna” garanterar det inte ett helt ekologiskt innehåll.

Det är lätt att luras av grön reklam. Alltför ofta jämställs ekologiska företag med ”gröna” företag. De använder naturliga ingredienser i sina produkter och är miljömedvetna. Många av de ”gröna” skönhetsföretagen gör gott i världen genom att plantera träd, ge bistånd eller hjälpa barn på utsatta platser. Men för den sakens skull är de inte ekologiska eller har helt naturliga produkter.

Ett av de företag som ofta, på gott och ont, förknippas med naturliga produkter är The Body Shop. Eftersom företaget har ett effektivt miljötänk, arbetar för mänskliga rättigheter och rättvis handel samt vägrar att testa sina produkter på djur är det lätt att ta dem för ekologiska. Ett flertal produkter innehåller också ekologiskt framtagna ingredienser såsom bergamottolja och kokosnötsolja. De är däremot inte certifierade på grund av kostnaden. The Body Shop marknadsför gärna dessa ekologiska ingredienser i sin reklam, men det betyder inte att hela produkten är ekologisk. Detta skapar viss förvirring, men själva vill de poängtera att de inte utger sig för att vara ett helt ekologiskt företag utan snarare använder sig av naturinspirerade ingredienser.

Omsorgen för hur ingredienserna har odlas fram, transporter och hur produkterna påverkar både naturen och vår hud är viktiga aspekter för företaget. The Body Shop tar avstånd från skadliga ingredienser. De konserveringsämnen som används uppfyller de krav som branschen ställer, men innehållet är inte alltid naturligt. En orsak till detta är att många människor med parfymallergier inte tål de vegetabiliska oljor eller dofter som ekologiska produkter innehåller. The Body Shop använder därför icke-naturliga ingredienser och konserveringsmedel i flera produkter.

Ett liknande företag är svenska Björk & Berries, vars produkter består av 100 procent naturlig parfym. Råvarorna är hämtade från den svenska naturen och företaget undviker mineraloljor eller animaliska ingredienser. Produkterna är inte heller testade på djur. Märket saknar dock certifiering och betecknas inte som ekologiskt trots den gröna inriktningen.
 

Skadligt innehåll

Glamorösa förpackningar och ljuvliga dofter signalerar lyx och flärd. Väldoftande hudcrémer och vackra flaskor kan ge oss omedelbar tillfredställelse. Men alltför ofta fokuserar vi på produkternas utlovade effekter istället för att engagera oss i innehållet.

Flera traditionella märken och företag som utger sig för att ha gröna/naturliga produkter använder ämnen som kan vara skadliga för vår hud. De största bovarna i dramat är mineraloljor och syntetiska konserverings- och bindningmedel. De förlänger produkternas hållbarhet, härsknar inte och är billigare att framställa. Ämnena kan dock vara skadliga för vår hud. I värsta fall kan de även påverka kroppens inre funktioner. Trots att många skönhetsföretag är medvetna om riskerna används de ändå flitigt på marknaden. Det billigare priset och de beroendeframkallande ingredienserna är en del av förklaringen.
 

Ekologiskt val

Olika företag har olika stort utbud av ekologiska produkter i sitt sortiment. Bland pionjärerna återfinns Dr. Hauschka och Weleda, som bygger sina väl beprövade biodynamiska produkter på lång erfarenhet. Dr. Hauschka har funnits på marknaden i över 40 år och Weleda i nära 90 år. Företagen har ofta fått ett orättvist och mossigt behandlande. Inte sällan har de kopplats ihop med hälsokostbutikernas gömda hyllor där uppmärksamheten lyste med frånvaro. Idag däremot tillhör de några av de mest eftertraktade och bästa ekologiska företagen på marknaden.

Till de främsta ekologiska företagen hör även Jurlique, Wise, Kibio, The Organic Pharmacy och Spezia. Gemensamt för dem är att produkterna genomsyras av ekologiska ingredienser och miljöanpassade förpackningar. Flera av företagen lägger även stor vikt vid att utsläpp i samband med transporter och resor ska minimeras.
 
"- När Weleda väljer sina råvaror så tittar vi
inte bara på vilka effekter de har på huden
utan även på hur de påverkar miljön. Vi 
har dels våra egna ekologiska och biodynamiska
odlingar och dels har vi långsiktiga kontrakt
med de bönder vi handlar med. Vi gör även
egna kvalitetskontroller"
Maria Bichel, produktchef på Weleda.

 Certifiering

För att en hudvårdsprodukt ska klassas som ekologisk måste den ha blivit certifierad. De mest kända certifieringarna är EcoCert, Cosmebio, NaTrue, Oasis, BDIH och The Soil Association. Certifieringssymbolerna garanterar hög ekologisk kvalitet. De visar också att företaget genomgått en hård granskning av både innehåll och tillvägagångssätt.

Idag finns det varken en svensk standard eller en gemensam internationell certifiering för ekologiska produkter. Det innebär att produkter kan vara likvärdiga ekologiskt, men ha olika märkningar beroende på vilket land de härstammar från. Förhoppningen är att marknaden inom kort ska enas om en gemensam märkning.

En certifiering kan vara en mycket kostsam investering för företagen. Flera av de stora certifieringsmärkena är vinstdrivande och tar ofta betalt för varje produkt. De kräver även att en viss procent av omsättningen ska betalas tillbaka tillsammans med en årsavgift. Små företag har sällan råd med sådana utgifter och måste därför hoppa över certifieringen. Innehållet i produkterna kan fortfarande hålla en mycket hög ekologisk standard, men vägledningssymbolen för konsumenten saknas. NaTrue är ett av de få oberoende certifieringarna på marknaden som enbart tar betalt för de arbetskostnader som certifieringsprocessen kräver.

Certifieringssymbolen garanterar en hög ekologisk standard, men minst lika viktigt i sammanhanget är att produkterna håller en hög kvalitet som känns bra för konsumenten. Att rådfråga kunnig personal i butikerna är därför ett tips för att hitta rätt.

 

Solskyddsprodukter

Solen och dess skadliga strålar är ständigt ett hett ämne för debatt, främst på skönhetsmarknaden. I butikernas hyllor finns en uppsjö av solskyddsprodukter, men ännu finns inget ekologiskt alternativ.

Ett nytt EU-direktiv för solskyddsprodukter sätter upp minimikrav för UVA skydd. Det är svårt att nå dessa krav på helt naturlig väg och därför krävs det en komplettering med ett kemiskt filter. Filtret finns med på EU: s lista över godkända UV-filer. Då framställningen inte kan ske helt på ekologisk väg har många företag gett upp tanken om ekologiska solskyddsprodukter.
 
"- Weledas grundfilsofi är och har alltid varit
att producera helt naturligt så vill vi inte
komplettera med kemiskt filter. Vi har därför
valt att inte ha några solskyddsprodukter så
länge det inte går att få fram naturliga sådana",
Maria Bichel, produktchef Weleda.
 

Botanisera med kunskap

Är shoppa ska inte vara något kravfullt, utan något lustfyllt. Vi kan däremot shoppa med kunskap. Kunskap om innehåll och begrepp ger goda förutsättningar för att kunna botanisera rätt på marknaden. Den gröna djungeln av reklam och lockande gröna förpackningar blir då inte lika snårig.

 


 
Anna Hagberg
anna.hagberg@gazet.se
09 Maj 2011 22:15
 

 
Bild: aveda