Lördag 23 Oktober 2021
 
 
Fight the cold
 
Ska man vaccinera sig eller inte? Det finns många sätt att bygga upp ditt immunförsvar i förkylningstider. Det viktigaste är att äta hälsosam och välbalanserad mat. Kolhydrater som råris och potatis, frukter och grönsaker.

Bästa maten för att bygga upp ett starkt immunförsvar

Ett riktigt bra tips är C-vitaminer, det hittar du i citrusfrukter – färsk frukt, inte brustabletter.
Omega-3 hittar du i fet fisk som till exempel lax och i fiskolja.
Vitlök och ingefära hjälper till att stärka ditt immunförsvar enormt. Mitt tips är att pressa ner vitlök, ingefära och citron i din juice.
Morot och sötpotatis, den orangea potatisen, är proppade med betakaroten.
Den levande kulturen, den hälsosamma bakterien finns i yoghurt och fil men finns även på kapsel och heter den probiotica. Den hjälper magen att hålla bakterier borta.
Lägg också till Vitamin E och Zink för extra support.

Sömn

Sov mycket under förkylningstider. Ta extra mycket hand om dig själv. Genom att vila minimerar du risken för stress. Brist på sömn ökar risken att bli sjuk.

Hygien

Tvätta händerna noga med tvål och vatten i minst tjugo sekunder och håll händer borta från ansiktet. Drick mycket vatten och varm vätska som till exempel grönt te. Grönt te är superbra för ditt immunförsvar och innehåller massor av antioxidanter. Undvik färdiglagad mat och snabbmat.

Hälsote

Två stora bitar skalad färsk ingefära läggs i kokande vatten, sänk värmen och småkoka i tjugo minuter. Ta bort ingefäran, lägg till citron och honung. Det är både gott och nyttigt.
Alla pratar om förkylningar. Sprutan, skall man ta den eller inte? Det finns många sätt att bygga upp ditt immunförsvar under förkylningstider. Det viktigaste är att äta hälsosam och välbalanserad mat med mycket bra kolhydrater som råris och potatis. Frukter och grönsaker. 


 
Catherine Lehtonen
catherine.lehtonen@gazet.se
26 Oktober 2010 06:39