Onsdag 23 Juni 2021
 
 
Annika Stödberg 
                                             maskör

Annika presenterar sig skämtsamt som en förtiofem år gammal dam som jobbat som maskör/makeup-/hårstylist sedan 1987. Prisbelönt med Guldmyran för filmen "Den osynlige" 2002. Hon är en doldis som inte själv är bekant för vanliga svenskar. Men hennes arbete har säkerligen ingen missat. Med filmer som "Ha ett underbart liv", "7 miljonärer", "Jägarna", "När mörkret faller", "Göta Kanal", "9 millimeter" för att nämna några, har miljoner människor tagit del av hennes hantverk. För det är just det hon gör, ett hantverk. Annika har maskör utbildning och det innebär att man är skolad att knyta peruker och bygga mask för att till exempel ändra markant på ett karaktärsdrag eller göra ett ansikte äldre.


Lite arbetsbilder från olika uppdrag...

Hon började den hårda skolan som assistent till Ingmar Bergmans favorit maskör, Cecila Drott. 
Hon var fantastisk men sträng och hård.
Jag assisterade på långfilmer och tv-serier i fem år innan jag gjorde min första långfilm.
    -De åren behövdes för att lära mig yrket någorlunda. Man blir aldrig färdiglärd. Jag lär mig nya saker hela tiden och är nästan aldrig riktigt nöjd.
Hon har jobbar med allt från just långfilm till stillbild och reklamfilm. Men gör inte så mycket mode, Annika tycker att det finns andra som är bättre på det.
    -På senare år jobbar jag mycket med politiker och företagskvinnor. Stylar hår och smink åt dem inför viktiga föredrag, jag ger även privatlektioner.
    -Jag gillar flexibiliteten i mitt jobb. Kan inte säga att jag föredrar långfilm framför reklamfilm, Det är variationen som är kul. Det är väl också därför som jag är freelance.  Skulle aldrig klara att vara fast anställt, har aldrig haft en fast tjänst i hela mitt liv och tänker aldrig ha! 



...mer gott och blandat.

Samtalet måste avrundas för hon måste rusa iväg och se på film, första dagen av tre. Annika sitter nämligen i Guldbaggejuryn.

Min favorit produkt:
Helena Rubinsteins Collagenist Lip Zoom (15 ml. circa 445 kr.) Omedelbart utfyllande läppcreme som ger synlig smidig kontur. Min mirakel creme för läpparna ger dessutom lyster.

Min Huskur:
Mina tips är inte billiga dessvärre, men väldigt bra!
Jag har använt Helena Rubinsteins hudvård på mig själv och i jobbet sedan 1998 och min hud är faktiskt väldigt fin. (red. håller helt och fullt med om att Annika har en vacker hud)

Mot glåmig hud: Helena Rubinsteins Prodigy Re-Plasty peel Mask (75 ml. circa 1710 kr.) Huden blir som ny, sidenmjuk och får en helt ny lyster. Den är dyr men mycket dryg.

Vill man  pigga upp huden för en billigare penning så har HR ett ansiktsvatten för natten med en peeling effect som också ger direkt resultat. Life Ritual Peeling Gel Lotion Night Renewal (200 ml. circa 395 kr.)

Bästa tipset för svullna ögon: YSL Top Secrets Anti-Fatigue Eye Patch (8 paket med 2 pads i varje, circa 495 kr.) Hade gråtit floder till en film och vaknade på morgonen med riktigt svullna ögon, då tog jag dessa gelékuddar. Förvarar dom i kylen för att få max effekt.
La dem på ögonlocken, de är designade för att ligga under, men det var ju inte där jag var svullen. La mig ned och lät dom verka i tio minuter. Jag blev riktigt förvånad över hur allt hade dragits ihop igen. Jag såg helt okej ut och kunde gå till jobbet utan att se ett spår från min gråtattack.

I min necessär:
I min jobb utrustning så har jag så mycket att det inte kan skrivas ner. Men i min privata har jag lite smått och gott.

En bas som varken syns eller känns är Helena Rubinsteins Colour Clone Foundation (30 ml. circa 455 kr.)
Benefit Cosmetics Concealer (circa 300 kr.) som jag köper när jag är utomlands.
Helena Rubinstein Eyebrow Pencil (circa 185 kr.) Jag använder färgen brun. 
Giorgio Armani Sheer Blush (circa 395 kr.) nr 2. Stor härlig generös dosa.
Helena Rubinstein Golden Beauty Bronzing Powder (circa 410 kr.) nr. 2. Snyggt och fräscht utan glitter! 
Helena Rubinstein Glorious Mascara (circa 290 kr.) Jag böjer inte mina fransar utan är helt och fullt nöjd med effekten jag får av denna volymgivande och uppåtböjande mascara.
Helena Rubinstein Color Clone Hydrapact (circa 560 kr.) Priset är med dosa, en refill kostar 435 kr. Älskar denna naturliga, fuktgivande bas. 

Har ett ton till med prylar, men det här är det jag använder mest.

Klarar mig inte utan:
I jobbet har jag mitt fantastiska penselkit med märken som Bobbi Brown, Armani och Shu Uemura. Min palett som jag lägger upp foundations, concealer, läppstift och andra produkter på kan jag heller inte vara förutan.

Vad jag älskar med Jobbet:
Nya människor, nya platser varje dag. Ena dagen kan jag stå på en soptipp i Högdalen en annan dag på ett slott i Buenos Aires.

Vad jag inte älskar med jobbet:
Dåligt planerade inspelningar, där det kan bli 18 timmar och knappt någon mat, värst är det med nattinspelning.

Första Jobbet:
Jag skulle vara assistent till en maskör på en tv film i tre veckor. Men när jag kom dit så frös hon ut mig och jag fick knappt titta på. Så jag hjälpte till på scenografi avdelningen istället, där var de trevliga och uppskattade min hjälp. 

Värsta sminkminnet:
Har inte något dåligt sminkminne direkt, men ett dåligt jobb minne kan jag dela med mig av. Filmade en Dansk långfilm på Färöarna. Det var nattinspelning och vi stod hela teamet i en iskall biltunnel, fukten rann längs med väggarna. Det fanns ingenstans att gå på toaletten, det var bara att hålla sig. Så efter 10 timmars filmade är det äntligen "lunch", klockan ett på natten. Kvinnorna i teamet var så glada att äntligen få komma ut ur tunneln för att få i sig lite varm mat och för att göra toalettbesök. Men istället för miljöombyte körs en buss in i tunneln och vi serveras soppa i vingliga papptallrikar. Ingen paus för toa alls. Jag blev så arg och ledsen så jag kunde inte ens äta. Jag satt och surade i protest, vilket var korkat för det blev det ju inte bättre av. Danskarna tyckte jag var snobbig, dom retades och kallade mig Luxus-jäntan. Det var ingen kul inspelning.


Annikas egna bilder på Lily Cole och Haley Bennet från kortfilmen hon gjorde i Buenos Aires 2008 med Shekhar Kapur.

Roligaste minnet:
2008 så var jag i Buenos Aires och jobbade med Shekhar Kapur Regissören till "Elisabeth the golden age" bland andra. Vi skulle göra hans första kortfilm "Passage" (finns att se på nätet) Det var kul att få jobba med Hollywood stjärnor. Aktriserna var Julia Stiles (Borne Identity), Haley Bennet (Music and lyrics), Lily Cole (the Imagniarium of Dr Parnassus). Det var ett team på 120 personer. Jag hade tre assistenter och behövde bara ta hand om mina tre stjärnor. Jag är van att ta hand om mellan 10-15 skådespelare ibland fler. 
Det var en tuff erfarenhet, den amerikanska producenten var mycket speciell och lynnig. Men det var underbart att få jobba på hög internationell nivå och känna att det gick lika bra som hemma. En liten kick för självförtroendet.
Sen var det också kul att se att alla huvudfunktioner som foto, scenografi, kostym och regi, Ingen var under förtio år. Jag hörde till de yngre. Där räknas erfarenhet! Jag hade aldrig klarat det jobbet när jag var tjugofem, jag var så glad över min erfarenhet av filmstjärnor och sura producenter. Jag visste hur jag skulle ta dom, jag var inte rädd.

Person som gjort stort intryck på mig:
Shekhar Kapur, en sådan stor regissör, som var så trevlig och ödmjuk och rolig. Det var mycket skratt och sång under hans inspelning.
 
Mia Högfeldt
mia.hogfeldt@gazet.se
21 December 2010 13:50