Fredag 22 Oktober 2021
 
 

 Vi guidar dig till olika massagetekniker

 

”Masah” är arabiska för stryka med handen. Genom knådningar, glidningar och tryck löser massagen upp spänningar i hela kroppen. 

Kroppen påverkas positivt både emotionellt och fysiskt.  Massage gör under för trötta, stela muskler - eller sätter nerverna på helspänn om du inte vet vad du gett dig in på. Ett litet register över olika massagetekniker kan göra dig bättre förberedd när du lägger dig i händerna på ett proffs så att du verkligen kan njuta och låta massagen verka. Tänk på att du inte ska ta massage om du har feber eller infektion. Åderbrock, blodpropp och vissa hudåkommor. Rådgör med massören.

SVENSK MASSAGE - Fem distinkta stilar av långa följsamma rörelser: effleurage (strykningar/glidningar), petrissage (knådande), friktion (rytmiskt strykande/gnidande rörelser), tapotement (tryck/bultning), och vibration (skapas med händerna eller med maskin). Det är en av dom mest avslappnade teknikerna som finns.

REVOLVING/DEEP TISSUE MASSAGE - Svensk ”med det lilla extra” therapeuten letar efter djupliggande knutar, spänningsfickor och stelhet. Som namnet avslöjar är detta en djupgående behandlingsform. En del människor upplever obehag och ömhet efter den intensiva knådningen (det kan vara riktigt smärtsamt) jag rekommenderar stretch och ett saltbad efter behandlingen.

SPORTS MASSAGE - Tekniken som används är lik den vid svensk massage, men med extra fokus på tryck, stretch och att dela på musklerna. Används av idrottare före, under och efter ett tufft pass eller tävling. För att komma i toppform, avleda trötthet, för att lindra svullnader och förebygga skador bland annat.

REFLEXOLOGI - Behandlingen centreras på punkter på fötter, händer och öron. Det bygger på en teori om energivägar/reflexer som orsakar obehag och besvär i andra delar av kroppen. Man använder inte verktyg, oljor eller krämer. Förebygger spänningar, förbättrar cirkulationen, hjälper att underhålla och stimulera dom relaterade områdena i kroppen.

SHIATSU - Är japanska för ”fingertryck” där man använder handflatan, tummen och fingrarna för att rytmiskt trycka på olika delar av kroppen för att lösa upp spänningar. Till skillnad från västerländsk massage så knådas inte musklerna utan utsätts enbart för tryck och stretching så att flöden i kroppen påverkas, likt akupunkturens teori. Man ligger på ett lågt massagebord eller på golvet och en bonus för dom som är obekväma med att klä av sig inför främlingar – det är inte nödvändigt att klä av sig.

THAI - 
Massagen utförs på en matta på golvet. Detta gör att massören blir mer flexibel och kan arbeta med sin egen kroppsvikt istället för muskelkraft och därigenom ge en mer kraftfull behandling. Assisterad yoga kallar man det också eftersom man masserar och stretchar, speciellt bra för att förbättra flexibiliteten. Traditionell thaimassage utförs utan olja och här behöver du inte heller lätta på kläderna. Utförs med mycket mjuka och långsamma positioner koreograferade som dans, ibland upp till två timmar.

MASSAGE MED HETA STENAR - Varma stenar läggs på kroppen, i händerna och små stenar mellan tårna. Uppvärmda lavastenar masseras/stryks längs kroppen från fötterna ända upp till hjässan. Stenarna är ofta doppade i eterisk olja som doftar behagligt. Man arbetar med energibanor för att lösa upp blockeringar och återskapa fysisk och andlig balans.

 

POSITIVA EFFEKTER: VARFÖR MUSKELBESVÄR:
Minskar stressymtomDu har ett stillasittande yrke
Högre smärttröskelDu har ett monotont arbete
Ökar blodgenomströmningenDu lever ett liv i stress
Ökar näringsupptagningsförmågan i hud och musklerDu lider av bekymmer, är ängslig och vantrivs i livet. På arbetet och fritiden.
Immunförsvaret stärks och infektioner blir lindrigare
Förbättrar humöret och sömnen
Lindrar träningsvärk genom utsöndring av endorfin
Förbättrar koncentrationen och inlärningsförmågan
Ökar kroppskännedomen
Du blir rörligare och smidigare
Dessutom är det alldeles, alldeles, alldeles underbart skönt och av slappnande!!

Vi oroar oss för mycket, stressar genom tillvaron. Ändra på det genom att ta små pauser och andas och SE vad du har omkring dig. Stanna upp och tänk på vad du tycker om. Gör mer av det. Öva dig på att säga nej. 
Du är viktig, det ska du påminna dig om ofta. 

 
Mia Högfeldt
mia.hogfeldt@gazet.se
15 Oktober 2011 16:34
 

 
Bild: sawatdee.com