Lördag 23 Oktober 2021
 
 

Kost & träning 

                   under graviditeten




Hur ska jag äta och träna under graviditeten? 




Det är generellt rekommenderat att vara fysiskt aktiv under hela graviditeten för det är påvisat att det både förkortar förlossningen och minskar risken för komplikationer. Att föda barn är som att delta i ett marathonlopp och det krävs en uthållighet, beslutsamhet och ett fokus, du behöver förbereda dig inför förlossningen precis som en elitidrottsman laddar inför en tävling, 



                        

Att motionera under graviditeten motverkar den enorma trötthet som vissa kvinnor drabbas av, stabiliserar humöret, samt att det hjälper dig att komma snabbare i form efter förlossningen. Promenader förbättrar cirkulationen, simning stärker bålmuskelaturen och stretching lindrar ryggsmärtor. Som en regel bör man ligga på cirka sextio procent av sin maxpuls, hjärtfrekvensen kan variera under graviditeten så att träna med pulsklocka kan vara vilseledande. Bra aktiviteter är: vattengympa, pilates, yoga, cykling, jogging, promenader, styrketräning med vikter, dans och aerobics utan hopp. Det finns undantagsfall då gravida kvinnor inte bör motionera. Det kan vara dumt att träna om du till exempel har risk för missfall, högt blodtryck, hjärtsvikt, föreliggande moderkaka ( efter 20 veckor ), tidigare haft för tidig förlossning eller om du vet att du riskerar för tidig förlossning denna gång etcetera. Det är alltid bra att rådfråga sin barnmorska om man känner sig villrådig. 


Då det kommer till kosten är det givetvis en fördel att optimera sin kostföring. Många små, näringstäta mål, utspridda över dagen är bäst. Särskilt då man lider av illamående och kräkningar. Kosttillskott som multivitamin, folsyra, järn och kalcium är bra att komplettera med men rådfråga gärna din barnmorska innan du börjar laborera med kosten. Det finns också vissa livsmedel som man som gravid bör undvika. Aptiten går upp och ner, vilket är helt normalt, men det vanligaste är att man ökar mest i vikt under den sista perioden då bebisen växer som mest. Genomsnittskvinnan brukar öka 8- 15 kg i vikt under en graviditet. Under de sex första månaderna behöver du inte mer kalorier än normalt och under de sista tre månader ökar ditt dagsbehov med endast 200 kalorier vilket motsvarar en ostsmörgås eller en bakad potatis.

 
Malin Eriksson
malin.eriksson@gazet.se
23 Augusti 2010 02:55
 

 
Bild: fitnotic.com